fredag 4 mars 2011

Sol och vår!

En massa solsken utanför mitt fönster
Nu tror jag faktiskt att det börjar bli vår på riktigt i Paris! Solen skiner, men temperaturen har tyvärr inte riktigt fattat än. Nästa vecka däremot ska det bli mycket varmare så det är bara att hålla tummarna att väderleksrapporten går att lita på.



Har ju glömt att berätta om en upplevelse jag hade förra helgen, av det lite mer kulturella slaget. Det blev ett besök på kyrkogården i området Montparnasse. En väldigt stor del av de som ligger begravda där föll, på ett eller annat sätt, offer för andra världskriget. Många dog i strid men det finns även gravstenar som berättar om sjukvårdare som dödades i tjänst. 

I övrigt ligger några av Frankrikes mest kända personer begravda där och hur konstigt det än låter kunde jag inte bli annat än lite starstruck när jag fick syn på gravstenen som tillhör Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. De var båda författare och filosofer. Sartre var en av grundarna till existentialismen och författare till ett känt verk som heter Äcklet. Simone de Beauvoirs mest kända verk, som jag har försökt ta mig igenom men inte lyckats, heter Det andra könet och är en feministisk klassiker.



Dessutom ligger en av Frankrikes mest kända musiker begravd på Montparnasse-kyrkogården, Serge Gainsbourg. Han dog 1991 men av gravens utsmyckningar att döma är han långt ifrån bortglömd. Blommor, metrobiljetter, cigaretter, ett kålhuvud... Jag förstod inte riktigt symboliken, om det fanns någon, men jag förstår att han betyder väldigt mycket för det franska folket. Troligen ser dock inte gravstenen alltid ut så här, alla blommor m.m. berodde nog på att det i onsdags var exakt 20 år sen han dog.
Kanske inte den muntraste lördagsaktiviteten men ändå intressant. Ikväll blir det förhoppningsvis lite gladare aktiviteter, ska försöka komma iväg på någon form av stå upp-show. Innan dess står plugg på schemat och, viktigast av allt, herrarnas stafett i skid-VM. Eftersom SVT inte har rättigheter att sända den utanför Sverige får jag fixa ett eget arrangemang. Snart ska jag ringa lillebror på Skype så får han placera datorn framför tv:n hemma i Trollhättan:)

Update: Jäkla SVT till att inte kunna bestämma sig. Men den här gången var det till det bättre i alla fall, kan se stafetten på Play!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar