fredag 11 mars 2011

Helg igen

Helt otroligt vad tiden går fort, den här veckan känns som ett töcken. Kan inte skilja på dagarna och komma ihåg vad jag gjorde vilken dag. Även om det är kul att det händer saker känner jag att jag skulle behöva en riktig hemmakväll i lugn och ro. 

I onsdags kväll var jag på restaurang med fem personer från olika länder med syftet att vi ska prata franska med varandra, så mycket det bara går. Jag hade inte så höga förväntningar eftersom det kan gå lite hur som helst när man tvingar ihop en grupp på det viset, men det blev en riktigt trevlig kväll. Alla var supertrevliga och även om det ibland kändes lite väl uppstyrt, som när vi gick laget runt och alla fick svara på samma fråga i stället för att ha en normal konversation, så ser jag fram emot nästa träff om två veckor. Jag fick också prova på en fransk specialitet i matväg, raclette. Tyvärr inte särskilt imponerad. Man fick in en tallrik med olika sorters rått kött; skinka, kyckling och någon form av rött kött, samt ostskivor. Köttet tillagade man själv på en grill som var inbyggd i bordet och osten smälte man i en liten stekpanna och hällde över kokt potatis. Vad jag inte gillade med det var framför allt att jag åt från ena sidan av en tallrik där det på andra sidan låg rått kött och där min färdiglagade mat låg hade det alldeles nyss legat rått kött. Detta är dock inget som fransmännen generellt har problem med. Tvärtom, de går till och med steget längre och är väldigt bekväma med att det de äter tidigare ha varit levande. Till exempel köper de gärna en hel kyckling, helst med till och med klorna kvar, hellre än kycklingfiléer. Har än så länge aldrig träffat en fransk vegetarian.

En andra sak angående racletten är att jag inte är speciellt road av att laga mat så när jag går på restaurang vill jag helst få maten lagad. Dessutom var alla så koncentrerade på att inte bränna sitt kött så det blev inte mycket till konversation. Ytterligare en nackdel är att det blev fruktansvärt varmt vid bordet på grund av grillarna. Nästa gång provar jag fondue i stället.

Nu blir det plugg hela dagen. Är inne på min andra stora kopp kaffe så nu hoppas jag på effektivitet!

1 kommentar:

  1. Nejmen Karin...jag blir helt bestört av att läsa ditt inlägg - raclette är bland det bästa jag vet!!! Fast jag brukar hoppa rått kött och ha kallskuret till istället. Jag har köpte ett reclettejärn som jag ska ta med hem - så i höst blir det racletteafton hos mig så hoppas jag att du ändrar uppfattning!
    Inte många veckor kvar nu tills vi alla ses i Gent...det ska bli supermysigt! Ha det så bra Kramar

    SvaraRadera