onsdag 9 februari 2011

Cross-Culture Barriers

Efter att ha provat på ett antal juridikkurser på franska, vilket i och för sig har varit intressant, men ganska tungt, bestämde jag mig för att läsa en kurs för Erasmus-studenter som heter Cross-Culture Barriers. Det känns bra att bryta av med något helt annat än juridik en lektion i veckan, förutsatt att jag får läsa kursen förstås. Läraren är besatt av sin lista, vilken jag antar innefattar de studenter som sökte kursen under ansökningsperioden i höstas.Jag står ju inte på listan så även fast kursen inte är full, jag har kunnat lägga till den på mitt learning agreement som jag även har fått signerat, har jag fått ställa mig på en väntelista. I vilket fall som helst var jag på lektionen igår och det var riktigt intressant. Vi pratade en hel del om stereotyper, till exempel fördelar och nackdelar med att ha fördomar osv. Det antyddes bland annat att svenskar inte är särskilt flexibla utan ganska stela. Alltid intressant att höra vad andra nationaliteter tycker om oss svenskar.

Vi pratade också om hur man pratar beroende på till exempel nationalitet eller bransch, inte vilket språk utan på vilket man sätt man för en konversation. Till exempel: Om man sitter vid ett öppet fönster och fryser kan man säga till någon annan "Stäng fönstret". Eller så kan man säga "Jag fryser", med det underliggande syftet att den andra personen ska stänga fönstret. I vissa länder är det vanligt att man tydligt framför sitt budskap enligt det första exemplet, medan det i andra är vanligt att man, så att säga, pratar runt det man egentligen menar. Om man ska placera Sverige någonstans på en skala blir det troligen mer åt "Stäng fönstret"-hållet.

Vi berörde också lite snabbt ämnet kvinnor och män. Varför pratar kvinnor? För att skapa en länk mellan människor. Vi använder oss dessutom i stor omfattning av det sätt att prata på som jag exemplifierade med hjälp av "Jag fryser". Varför pratar män? Främst för att visa kunskap, men i vissa fall även för att utbyta information. Även om detta är en generalisering är det ändå intressant att något så grundläggande som varför vi kommunicerar skiljer sig så pass tydligt mellan kvinnor och män. Inte konstigt att vi har svårt att förstå varandra ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar